اتاق تخیلی کودک

شخصیت کودکان در سال های اول زندگی، از بدو تولد تا پیش از هفت سالگی، شکل می گیرد. رشد کودک در سال های ابتدایی زندگی ، از عوامل بسیاری تأثیر می پذیرد. فعالیت و بازی ، یکی از ارکان اصلی رشد و یادگیری هر کودک است که در ارتباط با فضا و محیط ، رشد شخصیتی و اجتماعی او را شکل می دهد. فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان ، می بایست دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد جسمی، ذهنی ، عاطفی و اجتماعی آنان باشد. از این رو در طراحی فضاهای مناسب برای کودکان ، از جمله اتاق آنان ، شناخت روحیات و علاقه مندی های نونهالان اهمیتی خاص پیدا می کند. برای دستیابی به این امر باید از طرح هایی استفاده کرد که منطبق با شرایط جسمی و روانی کودک باشد. خانواده های عزیز می دانند که کودکان دنیایی تخیلی برای خویش می سازند ، و در سنین کم تر از هفت سالگی ، دنیا را آن طور که دلشان می خواهد باشد ، مجسم می کنند و نه آن گونه که در واقع هست. بسیاری از بچه ها ، از طریق همین فرآیند عواطف و احساسات خود را نیز بیان می کنند. بنابراین ، لازم است پدر و مادر در طراحی اتاق کودک خردسال شان نکاتی را رعایت کنند. داخل کردن عناصر تخیلی به اتاق کودکان راهکار خوبی است ، اما می بایست با شرایط جسمی و سن کودکان تطبیق داشته باشد.

نقاشی کردن اتاق کودک با تصاویر واقعی اما لطیف از حیوانات و طبیعت، گل و سبزه و درخت، می توانند تأثیر خوبی بر روحیات وی داشته باشد.

به همین ترتیب، چیدن میز و صندلی های سبک چوبی یا پلاستیکی ، برای بازی چند کودک هم سن و سال احساس نزدیکی با بزرگ ترها را در کودکان تقویت می کند.

اگر قصد دارید برای فرزند خردسال خود شرایط مطلوبی فراهم آورید، به نیازهای آینده ی او نیز توجه نشان دهید. اگر فرزندتان کوچک است، اتاقش باید به گونه ای طراحی شود که کودک بتواند از مبلمان و تخت و کمدش تا هنگام مدرسه رفتن استفاده کند. با یک برنامه ریزی صحیح، رسیدن به هدف های بلند مدت نیز امکان پذیر است.

تقریباً در اكثر مواقع بین دكوراسیون اتاق كودك و تحریك پذیری او ارتباط مستقیم وجود دارد.زیرا بین كودكان بیش فعال و گونه ای كه ما اتاق آنها را دكور می كنیم و همچنین رنگهایی را كه انتخاب می كنیم ارتباط مستقیم وجود دارد.

كودكان در اتاقی كه از انواع اسباب بازی و عروسكها انباشته شده است و برای دیوارهایش از رنگهای اولیه بسیار تند و روشن استفاده شده است نمی توانند آرامش پیدا كنند.

ما احتیاج داریم تا كودكمان در یك اتاق دنج، آرام و ساكت قرار دهیم و آنها را تشویق كنیم تا آرامش پیدا كنند و استراحت كافی داشته باشند.

هنگامی كه می خواهید رنگ اتاق خواب كودكتان را انتخاب كنید از رنگهای گرم و شاد مانند رنگهای بنفش كمرنگ، هلویی، زردكمرنگ (كره ای) و كاكائویی استفاده كنید اگر در اتاق اسباب بازیهایی است كه پرواز می كند، روی زمین حركت می كنند مانند انواع ماشین های اسباب بازی و یا قطارهایی كه دور تا دور اتاق حركت می كنند وجود دارد سریعاً آنها را جمع كنید و اتاق را به محیطی آرام و راحت تبدیل كنید. سكون و آرامش در اینجا حرف اول را می زند بنابراین وقتی كه شما محیط اتاق را آرام می كنید به همان ترتیب كودك خود را نیز آرام كرده اید.

اتاقهای كودكان به راحتی با عروسكها، اسباب بازیها، لگوها و وسائل دیگر تبدیل به یك محیط شلوغ و در هم و برهم می شود به خاطر داشته باشید هر وسیله ای كه صحبت از فعالیت و جنب و جوش دارد باعث می شود كه به اتاق فضای بیداری وعاری از آرامش را القا كند، بنابراین عروسكهایی را كه آرام و راحت هستند رنگشان ملیح و لطیف است و به هیچ عنوان خشونت و شر و شور در آنها نیست را در معرض نمایش قرار دهید و جایی بگذارید كه كودكتان به راحتی آنها را ببیند اما برعكس آن دسته از اسباب بازیهایی كه بازی كردن با آنها احتیاج به تحرك و جنب و جوش دارد را در جایی دور از دسترس مانند كمد یا قفسه های دربسته اتاق قرار دهید.

تصاویر زیر مربوط  به جدیدترین متدهای طراحی اتاق کودک است که به تازگی یک شرکت ایتالیایی آن را طراحی و ارائه کرده است.  این شرکت طرحهای ویژه بهاری خود را بصورت رنگارنگ در آینده ای نزدیک ارائه خواهد کرد.

چیدمان اتاق کودک

طراحی اتاق کودک

طراحی داخلی اتاق کودک

اتاق کودک

تزئین اتاق کودک

اتاق بچه ها

طراحی اتاق برای بچه ها

طراحی دکوراسیون اتاق بچه ها

طراحی اتاق برای کودکان

دکوراسیون داخلی اتاق کودک

طراحی محیط زندگی برای کودکان

طراحی دکوراسیون