آجر نسوز در صنعت ساختمان

آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که توسط بشر برای ساخت و نمای خانه مورد استفاده قرارگرفته است. زیبایی آجر و الگوهای حاصل از فرم‌های آجرچینی باعث خلق آثاری شده که اصالت ، معنویت و هویت فرهنگی هر جامعه را به نمایش می‌گذارد و با وجود گذشت قرون متمادی هنوز کهنه نشده و همواره زیبا هستند. ساختمان‌های آجری همراه با زمان به‌پیش می‌روند و مانند یک اثر هنری ترکیب بدیعی از سلیقه‌های متنوع معماران خود را به نمایش می‌گذارند و آجر به‌عنوان یک عنصر زیبا و قابل‌انعطاف در دستان مهندسین معمار موجب خلق آثاری زیبا و ماندگار در عرصه معماری مدرن شده و روح اصالت و زندگی را در ساختمان‌های امروزی می‌دمد.در دوران معاصر در بین آجرها ، آجرنسوز توانسته بازار خوبی برای خود رقم بزند.

آجرنسوز نوعی آجر است که از خاک‌های چینی و نسوز تولیدشده و با ساختار مولکولی متراکم و ظریف در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود و همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید این آجر با مقاومت حرارتی بالایی که دارد در کوره‌ها و پاتیل‌ها و عایق‌کاری صنعتی کاربرد فراوان دارد.

ویژگی های آجر نسوز در صنعت ساختمان

مقاومت حرارتی بالا در آجر نسوز

آجرهای نسوز به دلیل مقاومت حرارتی بالا ، در پوشش درونی کوره‌های صنعتی استفاده می‌شود. آجرهای نسوز انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع ماده استفاده‌شده در ترکیبات آنها ، گستره‌های مختلفی را تحمل می‌کنند. به دلیل پخت بالا در کوره، در زمستان و تابستان عایق مناسبی جهت ساختمان‌ها می‌باشد. همچنین به دلیل نبود ناخالصی در مواد مصرفی آنها و پخت بالای آنها در کوره، شوره نمی‌زند، ترک‌خوردگی و پوسیدگی پیدا نمی‌کند و از زیبایی خاصی برخوردار است.

چون در تولید این آجرها فقط از خاک معدنی استفاده می‌شود و مواد دیگری مانند اُخرا و رنگ مصنوعی به آن اضافه نمی‌گردد و رنگ آنها در اثر پخت در کوره ایجاد می‌شود، لذا در اثر مرور زمان رنگ‌پریدگی پیدا نمی‌کند و رنگ ثابتی خواهد داشت.این آجر بعد از استفاده در نمای ساختمان، ریزش پیدا نمی‌کند و به دلیل جذب مناسب آب در این نوع نماها، بعدازاینکه نمای ساختمان به اتمام رسید، آجرها کنده نمی‌شوند. ضمن اینکه به دلیل تنوع در رنگ آنها (در نوع انگلیسی 5 رنگ و در نوع شاموتی 3 رنگ)، می‌توان به‌صورت تک‌رنگ و یا ترکیبی استفاده کرد.

آجر نسوز بدون نیاز به تعمیر و مرمت

این آجرها به دلیل خاصیت‌های تکنیکی ممتازشان می‌توانند به‌طور مطمئن در نماهای خارجی ساختمان‌های جدید و بازسازی‌شده برای سال‌های سال بدون نیاز به تعمیر و مرمت استفاده شوند و بافت و رنگشان هماهنگ با طبیعت است.
آجرهای پلاک هوای مؤثر را در نواحی داخلی و خارجی ایجاد می‌کنند.همچنین این آجرها در ساخت نماهای خارجی جدید، می‌توانند به‌سادگی با مواد متنوع و محصول‌هایی همچون سنگ چوب و کامپوزیت ترکیب شوند. ضمن اینکه این آجرها موجب راحتی و زیبایی برای تمام محیط‌ها اعم از مراکز تجاری، هتل‌ها، منازل مسکونی و مراکز دولتی می‌شوند.

پیمایش به بالا