سوپر پانل در صنعت ساختمان

صفحات پلی استایرن به ضخامت حداقل 5 سانتی متر توسط رابط­هایی از جنس پلاستیک یا فلز به همدیگر متصل و از اتصال آن بلوک­هایی توخالی حاصل شده که در فضای خالی آن میلگرد قرار داده و بتن ریزی می­شود. نوع عملیات اجرایی آن شبیه به چیدن بلوک است که مستلزم صرف زمان و محدودیت­های سازه ای می شود.

سیستم سوپرپانل با اصلاح روش ICF ابتدایی در جهت صنعتی­تر کردن ساختمان سازی و بالا بردن سرعت اجرا و مقاوم سازی آن در برابر زلزله، با تغییرات اساسی در المان­های ICF ابتدایی، ابداع گردید. مبتکر این تکنولوژی کمپانی PLASTEDIL سوئیس می باشد که سیستم مذکور را با نام ®PLASTBAU در سراسر دنیا عرضه نموده است . این سیستم متشکل از المانهای باربر و غیر باربر ساختمان، یعنی دیوار باربر، سقف باربر و دیوار پارتیشن (جداکننده غیر باربر) است.

سوپر پانل   سوپر پانل در ساختمان سازی

با استفاده از این سیستم می توان 60% عملیات مربوط به اجرای یک سازه بتنی را در کارخانه انجام داد و با انتقال قطعات به سایت اجرایی ، عملیات ساخت را به سرعت به انجام رسانید.

مزیت عمده این سیستم حذف عملیات قالب بندی و آرماتوربندی دیوارهای باربر بتن آرمه به میزان حداقل 90% در محل اجرای پروژه است.

قطعات دیوار در ارتفاع طبقه و قطعات سقف به طول دهانه و بر اساس طرح معماری ساخته، به محل حمل به سرعت در محل خود نصب و عملیات بتن ریزی انجام می شود. مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، سیستم سوپرپانل را در رده سازه­های با دیواربتن آرمه با قالب­های ماندگار پلی­استایرن مورد تایید قرار داده است. بر طبق آیین نامه زلزله ( آیین نامه 2800 زلزله ایران) ساختمان تا 15 طبقه را بدون استفاده از قاب سازه ای طراحی و اجرا نمود.

سیستم سوپرپانل هم برای سازندگان و هم برای استفاده کنندگان مزایایی دارد که از جمله آنها می توان موارد زیر را نام برد:

مزایای سیستم سوپر پانل از دیدگاه سازندگان:

  • انعطافپذیری در طراحی معماری
  • سیستم کامل و ماندگار:

سیستم سوپرپانل یک سیستم کامل متشکل از دیوار و سقف و پارتیشن می باشد لذا جهت اجرای ساختمان نیاز به رجوع به سیستم های مختلف نمی باشد

سرعت ساخت و برگشت سریعتر سرمایه:

با توجه به سرعت بالای ساخت، زمان لازم جهت تحویل پروژه و بهره برداری از آن کمتر شده و متعاقباً سرمایه ساخت سریع تر بازگشت می کند که امکان سرمایه گذاری در پروژه های بعدی را فراهم می سازد. در اثر سرعت، سربار هزینه های ثابت کارگاهی نیز کاهش یافته و از این حیث نیز پروژه اقتصادی تر می گردد.

طراحی و اجرای ساختمان با سوپر پانل

عدم پرت مصالح:

با توجه به خصوصیات سیستم سوپرپانل در صورت اجرای درست، اصولا پرت مصالح چه در عملیات سفت کاری و چه در عملیات نازک کاری بسیار ناچیز است این موضوع ضمن حفظ منابع ملی باعث می شود که با مصالح تولید شده بتوان تعداد زیادتری خانه ساخت. لذا با استفاده بهینه از مصالح، هزینه تمام شده پروژه نیز کاهش می یابد

مزایای سیستم از دیدگاه استفاده کنندگان:

  • مقاومت در برابر زلزله های با شدت بسیار که در مملکت ما احتمال وقوع آن بسیار بالا است.
  • عایق حرارتی بالای سیستم در مقابل سرما یا گرمای محیط بیرون
  • کاهش هزینه های سوخت و برق مصرفی جهت سرمایش و گرمایش ساختمان
  • عایق صوتی مناسب در مقابل انتقال سرو صداهای مزاحم محیط بیرون
  • عدم محدودیت در شکل معماری ساختمان و قابلیت تطابق معماری با انواع خواسته ها
  • کاهش مصرف سوخت های فسیلی و به دنبال ان کاهش مقدار CO² منتشر شده به هوا و حفظ پاکی محیط زیست
  • دوام و طول عمر بیشتر ساختمان و بهره برداری طولانی تر از ساختمان
  • آسایش فکری از زندگی در داخل یک آپارتمان مقاوم در برابر زلزله، باد و سایر عوامل طبیعی مخرب
پیمایش به بالا